Selasa, 16 Julai 2013

Projek mengecat rumah sebelum tibanya puasa

Salam 7 Ramadan 1434H.
Rasa malu plak nak crita pasal rumah sendiri.Selalunya kongsi idea je.
Bukan nak syok sendiri tunjuk umah.Cuma kalo korang rasa ianya berguna untuk korang,bolehla korang baca.Kalo korang rasa menyampah,linda tak paksa.hehehe...
Sebenarnya ni projek masuk umah.Sebelum barang-barang diangkat masuk kami suami isteri bertungkus lumus mengecat rumah.Mak ngan abah tak dapat nak tolong banyak,lagipun kesian plak kat diorg nak mintak tolong lebih-lebih.Pada asalnya nak cat ruang tamu ngan bilik utama je,tapi bila tengok dinding dapur yg kotor sebab aktiviti wiring yang tak cun,makanya kenala cat jugak ruang dapur.Pasal pilih color cat mestila isteri yang memilihnya...suami terpaksa akur je ngan pilihan isteri yang gila kuasa...hahaha.
Untuk ruang tamu ktorg pilih warna grey.Bahagian letak kabinet tivi kami cat ngan grey gelap dan bahagian lain kami cat ngan grey yang lembut skit.Kiranya belakang kabinet tivi tu dijadikan feature wall la kononya.Adala kontra disitu.Konon-konon nak jadi interior desingner la nih,poyo kan??hikhikhik...=)

Ruang Tamu
Pilihan cat : Smart Paint 
Warna : Puritan Black (feature wall) & Gray Cotton (Grey lembut)
Kod warna : 4213D & 4215P




Warna feature wall



Bilik Utama 
Pilihan Cat : Smart Paint
Warna : Prophetic Purple (feature wall) & Bouquet Violet (Ungu lembut)
Kod warna : 7183D & 7174T

Tengok,comot kan dinding tu?Memang wajib cat la dinding umah ktorg

Bouquet Violet (Ungu lembut)


Nampak tak kontra warna disitu??


Dapur
Pilihan cat : Elolux Ecosilk
Warna : Hijau pucuk pisang

Linda dh tengok kat tong cat,tp malangnya memang tak dak kod warna.Cat ni ktorg beli kat kedai area umah je.Kedai hardware biasa-biasa je.

Ni laluan dari ruang tamu ke dapur.Sebelah ktorg cat hijau,sebelah lagi warna grey lembut

14 ulasan:

  1. Balasan
    1. Anna Mariana : TQ anna.Tula,bila dh cat cantik plak.Rasa mcm bilik baby pn ada.hehe...

      Padam
  2. seronoknya dapat cat rumah. Saya nak cat rumah jugak!!! Tapi hubby taknak. Jadi tak cat.

    Anyway suppose feature wall bukan funiture wall.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ala...xpe,try pujuk slow2.Linda pn cat sbb dinding terok sgt.
      Hehehe...tq zarith btolkn word kite.malu...=)

      Padam
  3. i suka purple dan hijau tu..
    so lembut..
    btw grey tu pun ok gak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ Cik Hani...
      tula,grey tu kena tambah deco kat dinding bg bangkit suasana sket
      slow2...ongkosnya kurang.hehehe

      Padam
  4. Balasan
    1. Hehehe...
      Macam2 ada.pilih-pilih nak warna apa.

      Padam
  5. cantikla rumah.. plh suka kaler purple lembut tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ Shizan.
      Rumah kecik je.Wat mna termampu je.

      Padam
  6. Balasan
    1. TQ Ada Mokhtar...
      Jemputla mai umah akak.

      Padam
  7. berkenan dengan warna grey lembut tu.. :)

    BalasPadam