Rabu, 5 April 2017

Trip Bajet 5 Hari 4 Malam TAWAU - SEMPORNA - MABUL : Hari Keempat

Selamat pagi Mabul!! Jam 5.00 pagi kami dah bangun, yela subuh kan awal di Sabah. Lagi pun jam 5 pagi dan cerah dah pun. Santai-santai sambil tengok matahari naik. Nyamanya kat sini. Harini hari terakhir kami di Mabul. Planning harini nak jalan ke Sipadan Water Village. Sebenarnya orang cakap rugi dah sampai Mabul tak pi snorkeling, tapi memang kami tak snorkeling sebabnya kami tak larat nak bersnorkeling. Tapi kalo korang nak pi snorkeling, kat Arung Hayat ada sediakan trip ke pulau Sipadan-Mabul harga RM120 seorang. Diorang akan gerak jam 9.00 pagi. Kalo korang nak snorkeling katmabul saja pun diorang boleh bawakan, harga RM50 seorang. Tu info dari staf kat Arung Hayat.

Lepas mandi segala, kami ke cafe sarapan pagi. Penginapan ni termasuk sarapan pagi tau. Kami akan check out jam 4.00 petang. Boleh dikatankan berbaloi la, yela dengan harga RM130 korang dapat bermalam sampai ke petang. Lepas sarapan kami lepak-lepak depan bilik. Allahuakbar, Allah bagi rezeki pada kami untuk nampak PENYU dari depan bilik kami je tau. Lama juga dia timbul dan berenang-renang depan kami. Besar pulak tu penyu tu,ada dua ekor. Mungkin pasangan :)



Rutin orang-orang bajau laut setiap pagi. Mencari sesuap nasi dengan meniaga asil tangkapan.







Jalan-jalan sekitar Mabul lagi sebelum pulang. Lepasni mesti akan rasa rindu dengan Mabul. Kenyataannya, memang rindu pun. Rasa-rasa macam kena pergi lagi la Mabul :)
Planning harini masuk ke Sipadan Water Village untuk tengok apa yang ada dalam resort ni. Memang cantik. Lepas tu terus gerak balik ke Arung Hayat untuk cari ikan dengan bajau laut. Tapi apakan daya, ikan dah habis sebab geng budak-budak muda dari China dah borong habis ikan tu. Diorang pun last day harini juga. Jadi kami pi tanya makcik cafe tu kot dia ada ikan fresh, nasib ada. Minta dia masakkan dan makan tengahari kami sebelum pulang. Lepas makan terlelap pulak. Jam dan 4 petang masa untuk gerak pulang.












Anak-anak bajau kami bagi gula-gula kat diorang. Sebelum ke Mabul memang kami ada beli gula-gula utk diberi pada anak-anak bajau situ. Kemain berebut lagi diorang. Rindu kat diorang.



Kami sampai di Jeti Semporna dalam jam 6.00 petang. Agak panjang perjalanan dari Mabul sebab kami naik bot yang agak kecil. Bot plak berenti dua tiga kali jugakla. Sebelum pulang jumpa adik Ainil, baik orangnya. Dia suami isteri guru di Semporna. Diorang juga ada buat short trip ke 4 pulau. Tapi diorang handle time cuti sekolah jela. Lepas tu kami tunggu van untuk ke Pekan Tawau. Kami call Encik Zack yang kami naik van masa datang ke Semporna ni. Dia minta kawan dia yang ambilkan. Kami dah booking De Choice Hotel. Esok planning nak jalan-jalan di Pekan Tawau. Jadi kami harus tidur disana.

Sampai di Pekan Tawau, terus kawan suami datang ambil kami untuk makan malam. Jadi makan malam adalah free :)



BAJET HARI KEEMPAT untuk dua orang


Transfer Bot ke Pekan Semporna : RM 100 untuk 2 orang
De Choice Hotel : RM 95
Makan tengahari : RM 40
Van ke Pekan Tawau : RM 50 untuk 2 orang


TOTAL : RM 285.00


Short Trip 4 Pulau : Ainil 0137590910





Tiada ulasan:

Catat Ulasan